Lärare arbetar som ett lag

sjolins bild 2sjolins bild

Jon Österlund och Anki Santiago Pettersson, lärare vid Sjölins gymnasium Nacka

“Jag tycker att Cohero är ett otroligt bra och framåtsyftande spel. Det har gjort att vi pratar mer om våra behov och att vi arbetar mer som ett lag.“  Anki Santiago Pettersson, lärare

Redan år 2012 testade personalen på Sjölins gymnasium att spela Cohero för första gången. Sedan dess har det tillkommit personer i gruppen och nu i mars 2016 var det dags för hela personastyrkan att spela Cohero tillsammans igen.

Anki Santiago Pettersson, lärare i spanska och engelska och arbetslagsledare, berättar att de efter att ha spelat Cohero med personalen år 2012 snabbt började använda det vokabulär som finns i spelet för att prata om olika personers behov. Nu arbetar de mer med att försöka se till att hjälpa varandra så att alla har en rimlig arbetsbelastning. För att uppnå det inleder de nu varje arbetslagsmöte med att stämma av hur alla mår.

– Precis som att vi tycker att eleverna ska mår bra, så är det viktigt att vi mår bra. Cohero blir ett medel för att vi ska uppnå det och få det språk och den kommunikation som behövs.

Jon Österlund, lärare i ekonomiska ämnen, medieämnen och juridik, var ny lärare på skolan när han första gången spelade Cohero.

– Det var väldigt speciellt att göra det med så pass nya kollegor. Det var värdefullt att lära känna mig själv i arbetslaget och tryggt att sedan arbeta med personer som vet hur jag fungerar. Det var stärkande för arbetslagets samarbete. Arbetslaget är viktigt eftersom det är scen för mycket. Det är där man hämtar stöd och hjälp att lösa problem när man kört fast.

Text: Anna-Maria Norman, processledare för Cohero

Publicerad i Okategoriserade

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*